Kako u Bosni i Hercegovini pokrenuti mikro ili malo preduzeće s kojim ćete osigurati zaposlenje i stabilan izvor prihoda za sebe i svoju porodicu?
Osim istraživanja potreba tržišta i dobre ideje, potreban je i pristup finanasijama kako bi se ostvario željeni poslovni plan. No, nažalost u našoj zemlji veliki je broj onih kojima je otežan ili nemaju pristup uslugama bankarskog sektora, te je jedini način da postanu radno aktivni i unaprijede svoj životni standard mikrofinansiranje. Upravo je mikrofinansiranjem pokrenuto nebrojeno mnogo uspješnih poslovnih priča mikro i malih preduzeća na kojima velikim dijelom, uz srednja preduzeća, počiva privreda BiH. Tako je u proteklih 25 godina mikrokreditini sektor plasirao više od sedam milijardi KM u oko 2,5 miliona pojedinačnih kreditnih aranžmana i tako stimulisao samozapošljavanje, a time direktno uticao na smanjenje siromaštva i finansijske isključenosti kao kočnice napretka.
Pred posebnim izazovom u vrijeme pandemije, koja je usporila ekonomska kretanja i velikih privrednih subjekata, našli su se upravo obrtnici i poljoprivrednici, korisnici mikrokredita koji su pokretanje svog biznisa, ali i opstanak i unaprjeđenje, bazirali na ovom vidu finansijskih usluga. No, kako svjedoče iskustva korisnika mikrokredita, podrška ovog sektora ni u vrijeme “novog normalnog” nije izostala, a izazova u poslovanju je bilo mnogo.
“Zbog komplikacija u saobraćaju bila je otežana nabavka stočne hrane u jeku pandemije, te smo u periodu najveće krize morali znatno smanjiti broj grla na farmi jer nismo mogli doći do hrane za stoku”, navodi Alma Ćerimić, koja sa suprugom u blizini Tuzle vodi Farmu Ćerimić. Uz potpuno razumijevanje situacije u kojoj su se našli, mikrokreditna fondacija s kojom sarađuju pružila im je podršku u vidu moratorija na tekućem kreditu, uz odgodu plaćanja dok se situacija ne poboljša. Upravo zahvaljujući toj podršci ova porodica sada drži čak 11 muznih krava, a veliki posao i dalje obavljaju zahvaljujući partnerskoj saradnji sa mikrokreditnom fondacijom koja, kako ističe Alma, praktikuje individualan pristup.
“Mi, mali poduzetnici i poljoprivrednici, ulažemo velike napore da održimo svoj biznis i da ga dalje razvijamo, i zato je jako važno što zaista možemo računati na tu podršku mikrokreditnih organizacija s kojima ulazimo u kreditni aranžman”, kaže Alma.
Da su tokom pandemije mikrokreditne organizacije kontinuirano pružale finansijsku podršku u prevazilaženju problema s likvidnošću onih klijenata i djelatnosti koji su i u vanrednim okolnostima nastavili poslovanje, potvrdili su i iz Udruženja mikroreditnih organizacija u BiH – AMFI. Kako navode, za klijente koji su pretrpjeli velike gubitke, kako bi mogli prevazići nagomilane obaveze i krenuti u oporavak poslovanja, obezbijedili su niz mjera odobrenih od regulatora – Agencije za bankarstvo FBiH, među kojima je nuđenje posebnih kreditnih linija i smanjivanje kamatnih stopa.
“U skladu sa odlukama i preporukama regulatora, mikrokreditne organizacije su za vrijeme pandemije u toku 2020. godine smanjivale kamatne stope na posebne mjere koje su nudile klijentima kako bi i na taj način podržale i olakšale njihov oporavak”, ističu iz AMFI-ja i dodaju kako kako mikrokreditne organizacije u BiH provode najviše standarde u sferi zaštite interesa i prava svojih klijenata i u potpunosti poštuju odredbe Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga kao i pripadajuće podzakonske akte, što je i predmet redovnih kontrola od strane regulatora, odnosno Agencija za bankarstvo FBiH i RS.
“Transparentno iskazivanje visine kamatnih stopa jedan je od osnovnih standarda zasnovan na Zakonu o zaštiti korisnika finansijskih usluga kao i niz mjera da se potencijalnim klijentima, u fazi odlučivanja, odnosno tzv. pregovaračkoj fazi, ustupe sve potrebne informacije i pojašnjenja kako bi bili adekvatno informisani prije donošenja odluke o ulasku u kreditni aranžman”, kažu iz ovog udruženja.
Podsjetili su kako je u proteklom periodu ostvaren i veći broj odobrenih mjera odgode plaćanja mikrokredita u odnosu na broj podnesenih zahtjeva, jer su mikrokreditne organizacije u BiH same reagirale i odobravale neku od privremenih mjera svojim korisnicima, kako bi im pomogle da prevaziđu poteškoće izazvane pandemijom COVID-19. Tako je s ciljem prevazilaženja negativnih efekata dobrena odgoda plaćanja za čak 11,5 posto ukupnog broja klijenata. “Mikrokreditni sektor će i dalje imati otvoren pristup prema klijentima koji sada više nego ikada imaju potrebu za brzim i odgovornim pristupom finansijama za opstanak i obnovu djelatnosti i domaćinstava, te povratak u biznis”, poručili su iz AMFI-ja.